Door uw bezoek aan deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies om uw ervaring met ons te delen, evenals de correcte werking en doelgroepmeting van onze website.

Niet meer tonen

TOP

Corman Artisan

Tips

2018-03-02

De sociale netwerken, het koninkrijk van de smulpapen

Net als zovele bakkers-banketbakkers wilt u ongetwijfeld uw zichtbaarheid op het net verbeteren om uw verkoop te boosten. De sociale netwerken bieden een ongelofelijke kans om het aantal interacties met uw klanten te verveelvoudigen. U bereikt hiermee een nieuw publiek en u kunt tegelijkertijd bestaande klanten aan u binden.

Maar hoe pakt u dit aan? Op welk netwerk? Best kunt u zich laten inspireren door een paar collega’s die geslaagd zijn in het maken van een echte community.

Drie sociale netwerken om het water van in de mond te krijgen

Facebook: Het aantal gebruikers wordt geschat op meer dan 2,1 miljard. Het is een erg krachtig medium om in contact te komen met uw klanten. Het is efficiënt voor uitwisselingen met uw volgers. Deel, naar het voorbeeld van Miek Paulus van de bakkerij Ket Baker, wat u bezighoudt, deel foto’s van uw nieuwe producten, laat weten dat bestellingen welkom zijn, enzovoort.   

Instagram: Het is het meest inspirerende medium bij uitstek. Het is perfect voor korte teksten, maar erg esthetische beelden zijn een noodzaak. Breng uw verwezenlijkingen op gesofisticeerde wijze in beeld naar het voorbeeld van La Pâtisserie des rêves. Vergeet niet de smaken of de fabricagetechnieken te beschrijven.

Pinterest: Hebt u een eigen website en wenst u de verwijzing op zoekmotoren te verbeteren, maak dan gebruik en misbruik van Pinterest. Voor de keuzestrategie kunt u zich laten inspireren door Bruni’s Boulangerie om de klanten te laten delen wat zich achter de schermen van uw atelier en uw recepten afspeelt. Kies eenvoudige recepten van gebakjes die iedereen kan maken zonder al te veel materiaal of technieken te moeten gebruiken.

U hebt het begrepen, elke sociale media heeft haar eigen kenmerken. Wat op Facebook werkt heeft elders niet dezelfde impact. Concentreer u om te beginnen op één enkel netwerk. Neem de tijd om een community uit te bouwen, uit te wisselen, te binden, eerder dan maar wat in het wilde weg te doen.
 

Twee doelen doen samensmelten

Van bij het begin moet uw strategie rond twee doelgroepen worden gebouwd: 

Uw potentiële klanten, die u erg precies kunt benaderen via de aankoop van reclameruimte, door geolokalisatie, per leeftijd, geslacht, taal, maar ook via de interessesfeer (gebak)! Op Facebook, bijvoorbeeld, kunt u er erg gemakkelijk voor kiezen een boodschap achter te laten aan de mensen die dicht tegen uw verkooppunt wonen.

De ambassadeurs en influencers, die delen, becommentariëren, getuigen op uw pagina’s, maar ook op de hunne, vergroten uw draagwijdte. Kortom, uw dagelijks brood!

Het doel is op termijn deze twee doelgroepen samen te brengen. Het is de kunst coherent te blijven in wat u publiceert en het is belangrijk dat u blijft verrassen. Het ultieme doel van uw strategie is uw community aan zich te binden. En uw klanten… vraag hiervoor het advies van uw volgers.  

Want de sociale netwerken leveren ook kostbare informatie. Lees aandachtig de commentaren op uw publicaties, waaruit u kunt afleiden hoe geïnteresseerd uw klanten echt zijn. Vergeet ook niet een paar grote namen uit de bakkers- en banketbakkerswereld te volgen om op de hoogte te blijven van de tendensen en uw productengamma navenant uit te werken.

Zet uw producten in scène

Vooraleer een pagina op de sociale media aan te maken moet u goed nadenken over uw doelstellingen en uw middelen en bronnen. Leg u toe op gemakkelijk aan te maken inhouden die ook performanter zullen zijn…

De foto’s: Laat u inspireren door de foodblogs waarvan de foto’s door honderden worden gedeeld. U kunt fotoreeksen maken en hierbij altijd dezelfde bijna maniakale benadering aannemen, zoals bij de taarten van Lauren Ko.

De video’s: Deze kunnen steeds gemakkelijker worden geplaatst, met name via de apps Stories op Facebook of Instagram. U kunt er nieuwe technieken tonen of advies aan amateur-banketbakkers geven, zoals op  deze video van L’Eclair de Génie.

Recepten en tutorials: Deze dienen voorbehouden aan Pinterest, onder de vorm van rijke en volledige contents, zoals op het account Il était une fois la pâtisserie.

Blijft de vraag: Tegen welke frequentie publiceren? De enige gouden regel: ga voor regelmaat! Op de sociale media moet men een band creëren met zijn fans. Indien u niet de middelen heeft om elke dag of meerdere malen per week content te plaatsen, voorzie dan minstens een wekelijkse afspraak met uw publiek.