Door uw bezoek aan deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies om uw ervaring met ons te delen, evenals de correcte werking en doelgroepmeting van onze website.

Niet meer tonen

TOP

Corman Artisan

Interviews

2018-03-01

Miek Paulus trakteert Australie op zuurdesemcroissants

De passie van Miek Paulus voor bakken gaat terug tot haar kindertijd. Ze herinnert zich vooral haar reizen naar Frankrijk, het land van alle lekkernijen. Vandaag, in haar micro-bakkerij in Geelong, vlakbij Melbourne, gebruikt ze traditionele Belgische en Franse technieken en recepten en biedt handgemaakt gebak aan. Tot grote vreugde van de Australiërs...

Een nieuw leven in Australie

In 2005 begint Miek Paulus haar carrière als ingenieur. Maar al snel voelde ze een vorm van ontevredenheid. Ze had nood aan creativiteit. Zonder aarzelen besloot ze haar leven om te gooien en een nieuwe opleiding te volgen. Vijf jaar later studeerde ze af als bakker, banketbakker, chocolademaker en ijsmaker in België. Maar daar stopte de droom niet... Met haar Australische man en twee kinderen maken ze de grootste beslissing van hun leven. Dat was twee jaar geleden: een enkele reis naar Victoria, Australië.

Vanuit haar achterkeuken besloot Miek uit het niets om een ambachtelijke bakkerij te creëren, "from scratch" . Ze richtte Ket Baker op om gebak en koffiekoeken met zuurdesem aan te bieden.

Het recept voor ambachtelijk succes

In Australië worden de beste broden gemaakt van zuurdesem. De bakkers zijn zeer vertrouwd met deze techniek. Maar de jonge bakster merkte al snel dat de meeste van Geelong's inwoners niet veel weten over goed brood en gebak. Daarop stort ze zich op deze bereidingsmethode en begint te leren. Na zes maanden van beproevingen en fouten slaagt ze erin om haar eigen ambachtelijke recept te maken en vandaag croissants met zuurdesem aan te bieden.

 

Feit blijft dat kennis nodig is om zuurdesem in gebak te verwerken. Bij deze techniek telt elke milimeter en elke seconde, legt Miek uit: "De gistingsfase neemt momenteel 17 uur in beslag tegen 10 tot 12 uur bij 28 °C. En in tegenstelling tot gist, dat gemakkelijk te controleren is, is zuurdesem een levend organisme. Men kan niet alles beheersen. In totaal heb ik dus vijf dagen nodig om een zeer goede croissant met zuurdesem te maken." Geen wonder dat de bijnaam van de Belgische bakster hier "the Sourdough Engineer" is!

Ingrediënten van bij ons voor klanten over de hele wereld

Om de goede smaak van de croissants te garanderen, kiest Miek Paulus er snel voor om de boter van Corman te importeren. Niet alleen is het niet eenvoudig om goede ingrediënten te vinden, maar bakkers in Australië houden hun leveranciers ook geheim. De jonge Belgische is trots op de herkomst van haar producten: "De boter van Corman is kwaliteit. De kwaliteit van de ingrediënten die ik gebruik in combinatie met het feit dat mijn producten zelfgemaakt zijn, verklaart voor een deel mijn succes. Bovendien noemen ze me ook de "Corman girl" in Australië.

 

Hoewel ze een aantal lekkernijen heeft ontwikkeld voor de Australische markt, zoals karameltaart met gezouten boter, pindakaas en brownie, zegt Miek dat ze niet gebonden is aan de lokale smaken. Geheel trouw aan haar overtuigingen en eisen biedt ze typisch Europese gebakjes en koffiekoeken, die niet in lijn liggen met de lokale tradities. Maar hoewel autochtone Australiërs nogal dol zijn op muffins, is ze vooral erg populair bij buitenlandse foodies en in toenemende mate ook bij Australiërs. Haar trouwe klanten komen overal vandaan en in het bijzonder uit Azië. Velen van hen hebben ook in Europa gewoond. Sommige van zijn klanten komen zelfs rechtstreeks van Melbourne, op een uurtje rijden, om haar croissants te kopen. Ze zegt: "Melbourne is een smeltkroes van de wereldkeukens. De mensen zijn gewend aan de mix van genres. Ze staan daarom meer open voor buitenlandse culinaire invloeden."

Sterke aanwezigheid op sociale netwerken

Miek dankt haar succes ook aan het slimme gebruik van de sociale netwerken. Ze is zeer actief op Facebook en Instagram om haar merk en creaties te promoten. De meeste van haar producten zijn zeer innovatief en haar zuurdesemcroissants verrassen de Australiërs, die gewend zijn aan traditioneel gebak. Elke dag, of bijna elke dag, publiceert ze daarom foto's en communiceert ze via sociale netwerken met haar klanten, maar ook met mensen die haar nog niet kennen. Op deze manier kan ze ook de nadruk leggen op het "handgemaakt ", een criterium dat steeds meer aanhangers aantrekt...