Door uw bezoek aan deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies om uw ervaring met ons te delen, evenals de correcte werking en doelgroepmeting van onze website.

Niet meer tonen

TOP

Corman Artisan

Tips

2018-03-02

Huisgemaakt, in ieder seizoen en voor iedere gelegenheid!

Gezien het succes van bakprogramma’s zijn consumenten duidelijk geïnteresseerd in geraffineerde etenswaren en lekkernijen.

En toch, zoals er in uw banketbakkerij vaste klanten trouw zijn aan hun stokbroodje en taartjes, zijn er ook klanten die alleen voor speciale gelegenheden komen: voor de driekoningentaart in januari, de chocolade-eieren met Pasen of voor de Kerststaaf. En als u nu eens van deze gelegenheden gebruik maakt om uw klanten te laten zien dat u het hele jaar door de beste banketbakker bent?

6 stappen om de nadruk te leggen op uw feestelijke- en traditionele producten

Goede voorbereiding

Communiceer over uw feestproducten voordat u ze in de winkel presenteert. Hang bijvoorbeeld vanaf de maand december posters in uw vitrine of bij de deur om de komst van de driekoningentaart aan te kondigen.

Spoor voorbijgangers en klanten aan hun taart in de traditionele versie te bestellen of om de nieuwe recepten te proeven die u speciaal voor de gelegenheid hebt gecreëerd.

Leg de nadruk op huisgemaakt

U weet dat dit 365 dagen per jaar uw toegevoegde waarde is. Dus communiceer gerust zoveel mogelijk over uw ambachtelijke methodes, de keuze voor natuurlijke producten, de kwaliteit en respect voor tradities. Raak de gevoelige snaar van uw klanten met handgemaakte producten, die in niets te vergelijken zijn met industrieel banket.

U kunt bijvoorbeeld een opendeurdag organiseren om uw klanten te laten binnenkijken in je keuken. Stel hen voor om mee te helpen aan een recept, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ideeënbus enkele dagen voor de feestdagen in december. Hang de origineelste ideeën op en laat uw klanten zien dat u rekening houdt met hun voorkeuren.

Leg de nadruk op uw vakmanschap

De feestproducten zijn de beste ambassadeurs van uw talent. Ze vormen de gelegenheid bij uitstek om klanten uw vakmanschap en gevoel voor traditie te laten ontdekken.

Vertel klanten dat u nog steeds met veel liefde werkt volgens de methodes die u jaren terug heeft geleerd tijdens uw opleiding. Gebruik speciale bordjes, met bijvoorbeeld: « Driekoningentaart, volgens recept geleerd tijdens mijn opleiding bij xxx, “Beste Vakman van Frankrijk in xxx” ». Vergeet niet te communiceren over de kwaliteit van de ingrediënten in uw bereidingen: 100 % echte boter, gemaakt met lokaal meel of bereid met scharreleieren.

Laat uw talenten zien

Omdat één hapje meer zegt dan duizend woorden kunt u bij de kassa in uw winkel een bordje zetten met mini-porties van uw producten als proevertjes. Zorg dat u iets heeft voor ieders budget, ieder gezin, in iedere maat. Van mini-soes tot reuzetaart, maar ook gebakjes of een bruidstaart.

Herzie oude recepten, combineer smaken, durf streekspecialiteiten van elders, gebruik nieuwe ingrediënten voor uw topdessert. Kortom, innoveer, probeer te verrassen en laat proeven!

Maak gebruik van sociale media

Mocht u nog geen Facebook- of Instagrampagina hebben, dan zijn feest- gebak en nagerechten een goede reden om een nieuw communicatiekanaal aan te boren. Maak van de gelegenheid gebruik om smakelijke foto’s en video’s online te zetten. Haal zo veel mogelijk uit deze publiciteit om te communiceren over uw methodes, uw leveranciers of uw werkdagen.

Nodig klanten uit om mooie foto’s van uw creaties te posten. Om uw nieuwe pagina te lanceren kunt u een wedstrijd uitschrijven die uw zichtbaarheid op internet snel zal verhogen. Welke boodschap u ook wilt overbrengen blijf steeds pertinent en consequent.

Publiceer niet lukraak maar biedt volgers een ware beleving, waardoor ze uiteindelijk naar de winkel zullen komen. Vraag uw klanten om te helpen door ze op uw publicaties te laten reageren: dit zal u helpen in het begrijpen van de wensen en motivaties van uw clienteel en zo nieuwe trends op te pikken.

Creëer een eigen stijl

De feestproducten zijn een perfecte gelegenheid om uw verpakkingsmateriaal, uniformen en de etalages van uw winkel te herzien en te personaliseren. Natuurlijk dient u ook uw sociale media te personaliseren. Zorg ervoor dat uw visuele identiteit duidelijk en herkenbaar is, van een evenement naar de volgende, van een seizoenspecialiteit naar de ander.